۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

بياييد به جنگ افسردگي برويم

ترجمه : آرش فرهودي

منبع : نيويورك تايمز- 15‌آوريل 2003

همه ما طي روز به كارهاي متفاوتي مي پردازيم كه با وجود تنوع و گوناگوني يك وجه مشترك دارند و آن ايجاد تنش و هيجان است. بسياري از دانشمندان تنش را جزو لاينفك زندگي در عصر حاضر مي دانند. گاهي فشار فزاينده استرس هاي روزمره مي تواند منجر به تضعيف توانايي اشخاص در مقابله با ناملايمات شود و افسردگي، عصبانيت بيش از حد (ترس) از اتفاقات آينده و احساس امنيت نداشتن را به همراه داشته باشد. بويژه هنگامي كه شخص نتواند براي تغيير زمينه هايي كه منجر به برانگيختن و ايجاد استرس مي شوند، كاري انجام دهد، استرس بسيار خطرناك خواهد بود. بدترين حالت هنگامي است كه كه به نظر مي رسد تنها انتخاب شما يافتن راهي براي مخفي كردن استرس و نه از ميان بردن علت ايجاد كننده آن است.

دكتر جيمز گوردون، مدير مركز تحقيقات روانپزشكي در نيويورك مي گويد: احساس عصبانيت و يا نوسان احساسات كه همه ما كم و بيش طي روز تجربه مي كنيم، حالاتي طبيعي هستند كه در نتيجه پاسخ بدن ما به تحريكات محيط اطراف ايجاد مي شوند. مشكل هنگامي ايجاد مي شود كه اين فشارها بيشتر از ظرفيت روحي و جسمي اشخاص است. در اين حالت شاهد بروز بيماري هاي جسمي و روحي هستيم. امروزه اثبات شده كه فشارهاي روحي همانند ريسماني است كه بيماري هاي فراواني به آن متصل مي شوند. دكتر كاسيلت در اين مورد به تضعيف سيستم ايمني بدن، آسيب به قلب و صدمه به سلول هاي مربوط به حافظه در مغز اشاره مي كند. او مي گويد اينها نمونه هايي از عواقب ناشي از استرس مزمن است كه در صورت عدم توجه مي توانند بسيار خطرناك باشند. وي كه همراه با دكتر گوردون مدت 6 سال را به درمان افراد بازمانده از جنگ در بوسني و ساير نقاط جهان گذرانده است، تجربه هاي فراواني از ارائه روشهاي منحصر به فرد براي تسكين و فرونشاندن استرس دارد. برنامه هاي اين 2 پزشك براي مديريت استرس و ناملايمات بسيار مفيد است:

1ـ همواره اطلاعات كاملي از وقايع اطراف خود داشته باشيد. بايد توجه داشت كه بي اطلاعي و ناديده انگاشتن اصل موضوع دليل بر شادي و عدم وجود مشكل نيست. گاهي اوقات آنچه شما به علت عدم آگاهي از اصل موضوع در ذهن خود تصور مي كنيد، بسيار بدتر و ناراحت كننده تر از آن چيزي است كه واقعا اتفاق افتاده است.

2ـ تماس بيش از حد با موضوعات تنش زا خودداري كنيد. گروهي از مردم ساعتهاي متمادي را به گوش دادن به اخبار راديو و يا تماشاي مداوم اخبار از تلويزيون اختصاص مي دهند. استرس ناشي از پيگيري مداوم اخبار كه اغلب دلهره آور نيز هستند، منجر به خستگي فكر و مشكلات روحي خواهد شد. در اين رابطه پيشنهاد مي شود بيشتر اخبار هنري، علمي و ورزشي را دنبال كنيد.

3ـ روابط اجتماعي خود را گسترش دهيد. به ديدار دوستان، اقوام و همكاران خود برويد و با آنها به گفتگو بپردازيد. در مورد نگراني هاي خود با ديگران صحبت كنيد. اشخاصي كه شكلات را مخفي كرده و در مورد آن با هيچ كس صحبت نمي كنند از بيماري هاي جسمي و روحي بيشتري رنج مي برند. حتي اگر با كسي صحبت نكنيد، بودن با يك دوست يا هر كسي كه با او احساس راحتي مي كنيد، مي تواند كمك بزرگي براي شما باشد. اگر روزي به هر علت دچار نگراني و استرس شديد، با يك دوست تماس بگيريد و به ديدن او برويد.

4ـ در زندگي روزمره از برنامه منظمي پيروي كنيد. داشتن برنامه منظم در حفظ سلامت اهميتي حياتي دارد. افرادي كه برنامه معيني در زندگي روزانه خود ندارند، معمولا از احساس ناامني شديدي رنج مي برند. داشتن زمان مشخصي براي وعده هاي غذايي و يا خواب حايز اهميت بوده و براي بهره مندي از سلامت در زندگي ضروري است.

5ـ به ورزش و فعاليت هاي بدني بپردازيد. اهميت ورزش در حفظ سلامت جسم و روان بر كسي پوشيده نيست. جسم و روان بر كسي پوشيده نيست. تمرينات منظم ورزشي نه تنها استرس را فرو مي نشاند؛ بلكه احساسي از قدرتمندي و مفيد بودن را به شما مي دهد. بنابراين توصيه مي شود ضمن پرداختن به ورزش، دوستان و خانواده خود را نيز به شركت در فعاليتهاي ورزشي تشويق كنيد.

6ـ مسائل روزمره زندگي را اولويت بندي كنيد. هنگامي كه با انبوهي از مشكلات عاجز مي شويد. اولويت بندي كنيد. هنگامي كه با انبوهي از مشكلات به طور همزمان روبه رو مي شويد، به آساني در مقابل آنها به زانو درآمده و از حل مشكلات عاجز مي شويد. اولويت بندي مسائل به ترتيب اهميت و بررسي هر مورد به صورت مجزا و در يك زمان به خصوص به شما امكان مي دهد كه به هر كاري در مكان ويژه خود رسيدگي و براي حل آن اقدام كنيد.

7ـ به روشهاي تسكين جسم و روح بپردازيد. تحقيقات متعدد دانشمندان وجود رابطه ميان سلامت جسم و روح را بيش از هر زمان ديگري آشكار كرده است. روشهايي مثل تنفس آرام و عميق و تمركز را فرا گرفته و انجام دهيد. اين كار در تسكين استرس بسيار موثر خواهد بود. ابتدا چشمان خود را ببنديد، نفس عميق بكشيد، دم را از بيني وارد و بازدم را از دهان خارج كنيد.

8ـ در كمك به ديگران پيشقدم شويد. تلاش براي خدمت و كمك به ديگران بسيار موثر و شفا بخش است. اين كار به شما احساس ثمر بخشي و مفيد بودن خواهد داد و دست كم براي مدتي از درگير شدن فكر به مسائل ديگر جلوگيري مي كند

هیچ نظری موجود نیست: